UW TOTAALLEVERANCIER Bedrijfsbrochure Maak kennis met Beekman 03 Een woord vooraf 04 Van klassieke groothandel naar totaalpartner 06 Dáárom Beekman 08 Beekman en duurzaamheid Diensten en services: 12 Nachttransport 14 Beekman Informatie Systeem 16 Dropshipment 17 PartsNL 18 Ontdek het Easyfiks concept 20 Onze afdelingen 30 Beekman B.V., altijd in beweging Pagina 1
Pagina 2
Een woord vooraf Als professioneel familiebedrijf al meer dan 50 jaar een betrouwbare partner voor onze klanten en leveranciers Als totaalleverancier van onderdelen, aansluitmaterialen en accessoires voor huishoudelijke apparaten biedt Beekman dé oplossing voor vraagstukken tussen de fabrikant, winkeliers en eindgebruikers. Wij bewegen voortdurend mee met de markt en spelen vroegtijdig in op de veranderende behoeften van onze klanten. Wij gaan voor een win-winsituatie waar de consument, de winkelier, de leverancier én wij blij van worden. In ons professionele familiebedrijf gaan wij voor een hechte relatie met onze klanten en leveranciers. Innovatie en kwaliteit vinden wij belangrijk, en wij besteden veel aandacht aan een goede sfeer binnen ons bedrijf. Dagelijks staan onze 86 medewerkers en 30 flexmedewerkers voor u klaar! “We hebben de oplossing voor vraagstukken tussen de fabrikant, winkeliers en eindgebruikers” Pagina 3
Van klassieke groothandel naar totaalpartner 1969 - Oprichting van het bedrijf Beekman door Teun Beekman. 1975 - Betrekking magazijn aan Koning Lodewijklaan (170 m2 in totaal). 1978 - Plots overlijden Teun Beekman waardoor de leiding van het bedrijf overging naar Mies Beekman. 1985 - Betrekking pand aan Sleutelbloemstraat (500 m2 in totaal). 1995 - Betrekking pand Antillen (1200 m2 magazijn en ruim kantoor) in Apeldoorn-Zuid. 1996 - Lancering zakelijke website www.beekman.nl en Beekman Informatie Systeem (BIS). 1996 - Start van franchiseformule Europart in Nederland. Beekman B.V. is in 1969 opgericht door Teun Beekman. De wasmachine deed haar intrede, en Teun speelde hier handig op in door in de omgeving van Apeldoorn onderdelen en aansluitmaterialen te leveren. Toen Teun in 1978 onverwachts overleed, werd de leiding overgenomen door Jos Beekman en zijn twee broers. De vertegenwoordigers reden met vrachtwagens als rijdend magazijn rond. Al snel werd er echter een pand betrokken. Prijslijsten werden nog met een typemachine gemaakt, maar begin jaren 90 brachten we onze eerste gedrukte fotocatalogi uit, dit waren enorme boekwerken. Door groei beleverden we inmiddels heel Nederland, en konden wij consument en retailer nog beter bedienen door nauwer samen te werken met fabrikanten, leveranciers en importeurs. Onze fotocatalogi maakten plaats voor cd’s, dvd’s en later blu-ray discs. In 1996 werd beekman.nl gelanceerd en voegden we technische tekeningen toe.In 1999 kocht Jos Beekman de aandelen van zijn broers en werd hij de enige aandeelhouder. Momenteel bestaat het management uit Jos Beekman, Arnoud Groen en Maurice Mechelinck. In 2003 zijn we verhuisd naar de Weegschaalstraat, waar het pand in 2016 nogmaals is uitgebreid met 3.600m2 en voorzien van het gerobotiseerde magazijnsysteem AutoStore. Pagina 4
Samen kunnen we mooie dingen realiseren! 2017 - Oplevering gerobotiseerd orderpicksysteem Autostore. 1991 - Eerste gedrukte fotocatalogus. Dit waren boekwerken waarin het hele assortiment onderdelen terug te vinden was. 1992 - Start van het samenwerkingsverband Europart Ltd. tussen 5 Europese groothandels. 1999 - Jos Beekman heeft zijn twee broers uitgekocht en is verdergegaan als enig aandeelhouder van Beekman B.V. 2003 - Verhuizing naar Weegschaalstraat (5.000 m2 in totaal). 2006 - Europart nieuwe stijl - volledig vernieuwde franchiseformule. 2007 - Jos Beekman en Arnoud Groen vormen samen de directie van Beekman B.V. 2019 - Beekman 50 jaar. Dat vieren we met een jubileumreis naar Kroatië met al het personeel, partners en kinderen. 2012 - Lancering shop-in-shop concept Easyfiks. 2016 - Uitbreiding pand Weegschaalstraat met 3.600 m2 extra, drie keer zoveel ruimte erbij. 2015 - Dropshipping service voor klanten van Beekman, waardoor ‘nee’ verkopen nooit meer hoeft. 2019 - Beekman verduurzaamt, er worden 504 zonnepanelen geplaatst op ons dak. 2023 - Overgang van traditionele verwarming op gas naar geavanceerd VRF-systeem op elektra.
Dáárom Beekman Beekman B.V. levert ruim 10 miljoen onderdelen en accessoires van heel veel merken Klanten kunnen 24/7 gemakkelijk online onderdelen en accessoires bestellen. Vanuit ons centrale magazijn leveren wij in heel Europa. Beekman onderscheidt zich door het bieden van service op maat, met diensten als dropshipment, nachttransport en natuurlijk het Beekman Informatie Systeem (BIS). De voordelen in het kort Ruim 25.000 onderdelen en accessoires op voorraad 24/7 bestellen mogelijk via www.beekman.nl Toegang tot specialistische software voor ideaal bestelgemak Keuze uit topmerken, zoals AEG, Whirlpool en Bosch Maatwerk winkeloplossingen Inzicht in slimme schappenplannen Nachttransport Sinds 1969 ervaring met onderdelen en accessoires Meer informatie? Neem contact op via verkoop@beekman.nl. “Beekman B.V., voor optimale service en ondersteuning” Pagina 6
Pagina 7
“In 2019 hebben wij 504 zonnepanelen op ons dak laten installeren” Pagina 8
Beekman en duurzaamheid Wat is duurzamer dan een kapot apparaat repareren in plaats van het direct bij het grofvuil te zetten? Bij Beekman dragen we graag een steentje bij aan het realiseren van een gezondere werkomgeving. Processen kunnen altijd beter, efficiënter, schoner of groener. Dit doen we op diverse manieren. Zo hebben we in 2019 ons dak laten bedekken met zonnepanelen, waardoor we inmiddels al meer dan 216.000 kg CO2 uitstoot hebben vermeden. In 2023 zijn we overgegaan van traditionele verwarming (op gas) en koeling naar een geavanceerde VRF-installatie op elektra. Met dit systeem wordt zowel verwarmd als gekoeld en verse lucht wordt continu aangevoerd. Een voordeel van VRF-systemen is dat ze omkeerbaar zijn; het systeem kan schakelen tussen koelen en verwarmen. Hierdoor kan het systeem het hele jaar worden gebruikt voor temperatuurbeheersing. We hebben ons energieverbruik hiermee met bijna 50 procent kunnen reduceren. Natuurlijk blijven wij kijken op welke gebieden het nog duurzamer kan, en hoe we processen efficiënter kunnen maken. Zo zijn er al flinke aanpassingen gedaan in het verpakkingstraject, onder andere door plastic zo veel mogelijk te vervangen door papier. Pagina 9
Pagina 10
Diensten & services Nachttransport, BIS, dropshipment en het Easyfiks shop-in-shop concept Pagina 11
“De goederen die uw monteurs de volgende dag nodig hebben worden ‘s nachts bij u geleverd” Pagina 12
Order wordt geraapt in ons magazijn Order wordt meegegeven aan nox NightTimeExpress Bestelling komt binnen bij Beekman Order wordt verpakt en klaargezet voor verzending Uw bestelling wordt voor 07:00 uur bij u geleverd Nachttransport Veilig vervoer en uw bestelde goederen gegarandeerd ‘s ochtends voor 07:00 uur geleverd Met nachttransport staan de bestelde artikelen al klaar vóór de opening van de winkel. Op deze manier kunt u snel schakelen en direct klaarstaan voor uw klanten. Onze partner nox NightTimeExpress levert alle bestelde goederen ’s nachts af, en plaatst deze op een van tevoren afgesproken plek; in een auto, een box of op een andere locatie die u zelf aangeeft. Met een leverbetrouwbaarheid van maar liefst 99 procent is dit een heel veilige keuze. Eventuele retourgoederen worden door nox NightTimeExpress mee teruggenomen, om de volgende dag bij Beekman B.V. af te leveren. De voordelen van nachttransport: Goederen gegarandeerd voor 07:00 uur geleverd, zodat u in de ochtend direct aan de slag kunt De betrouwbaarheid van levering is maar liefst 99 procent De artikelen worden in stevige, herbruikbare bakken verstuurd; levering is hierdoor niet alleen duurzamer, maar er is ook minder kans op transportschade Bevoorrading waar u wilt Retourgoederen gaan in dezelfde bakken terug, zonder extra kosten Levering met stille busjes De kosten bedragen €5,95 per zending, ongeacht het aantal collo Elke maand ontvangt u een factuur van het totaal aantal verzonden zendingen die maand Pagina 13
Beekman Informatie Systeem Toegang tot specialistische software voor ideaal bestelgemak Met het Beekman Informatie Systeem (BIS Pro) abonnement heeft u toegang tot een grote hoeveelheid data, waaronder productinformatie, technische tekeningen, voorraadinformatie, inkoop- en consumentenprijzen en nog veel meer. U kunt in de winkel, onderweg of op locatie eenvoudig zoeken naar de juiste producten, de voorraad bekijken en direct uw bestelling plaatsen. Door de uitstekende foto’s en heldere productomschrijvingen vindt u snel het juiste artikel. Bis Pro is een online systeem, toegankelijk vanaf telefoon, tablet, laptop en pc. Met een Bis Pro abonnement kunt u meerdere gebruikers aanmaken (multi user). U kunt dus uw winkelmedewerkers of monteurs toegang geven. BIS Pro in cijfers Apparaten 1.000.000 Technische tekeningen bij deze apparaten 4.000.000 Koppelingen tussen onderdelen en apparaten 70.000.000 Onderdelen 5.000.000 Voorraadartikelen die 90 procent van de verkoopmarkt verzorgen 14.000 Pagina 14
Kies direct tussen inkoop- of consumentenprijzen, of helemaal geen prijzen tonen De voordelen van BIS Pro Altijd alle details tot uw beschikking Inzicht in technische tekeningen Inzicht in actuele voorraad Direct bestellen Professionele uitstraling BIS Pro is te gebruiken op pc, laptop, tablet & telefoon
Dropshipment Dropshipping is een vrijwel risicoloze vorm van ondernemen, waarbij u als ondernemer niet hoeft te investeren in voorraden De dropshipment service van Beekman B.V. biedt gemak voor u en uw klant. Met dropshipment via Beekman bestelt u eenvoudig een nieuw onderdeel of accessoire voor uw klant. Deze wordt verzonden met uw naam als afzender erop. Het werkt heel eenvoudig; u zoekt het benodigde product, vult de gegevens van uw klant in en deze klant rekent direct bij u af. Gebeurt dit vóór 17.00 uur, dan wordt de bestelling de volgende dag bij uw klant thuis geleverd. De voordelen van dropshipment Eenvoudig een zending regelen naar één consument; dropshipment is een apart logistiek proces, dat wordt geregeld naast uw eigen zakelijke verzending Vóór 17.00 uur besteld; de consument ontvangt zijn bestelling de volgende dag thuis De zending wordt verzonden in uw naam; de eindgebruiker zal denken dat u het heeft verpakt Track & trace; u kunt de informatie van de dropshipment zending bijhouden Geïntegreerde adrescheck; er wordt altijd geverifieerd of het adres van de eindgebruiker bestaat (ook voor het buitenland) Pagina 16
PartsNL De winkel met alles onder één dak PartsNL is geïntroduceerd in 2012. Het is een webshop en winkelformule met alles onder een dak; onderdelen, accessoires en aansluitmateriaal voor huishoudelijke apparaten. Als moderne onderdelenwinkel biedt PartsNL alle merken onderdelen, een snelle levering, goede service en een duidelijke webshop. PartsNL biedt onderdelen voor wassen en drogen, in de keuken, stofzuiger en schoonmaak, thuis en onderweg, computer en inkt en audio en video. De PartsNL winkelier betaalt geen vergoeding, dit is uniek in Nederland. Op dit moment profiteren zo’n 20 ondernemers van de landelijke bekendheid van de PartsNL formule. Marketingmix Ondersteund door vergaande automatisering stellen wij de PartsNL winkeliers in staat om zelfstandig de gehele winkel te runnen. Wij adviseren op maat en bouwen winkels op van begin tot eind. Wij ondersteunen de PartsNL winkels met diverse POS- en promotiematerialen, zoals flyers en advertenties. Dit doen wij allemaal in huis en dat maakt ons uniek. Ook bieden wij de mogelijkheid van narrowcasting. Hierbij wordt een divers aanbod aan video’s, waaronder productcategorievideo’s, getoond op een televisie in de winkel. Dit versterkt de professionele uitstraling van de winkel en trekt optimaal de aandacht van de consument. Pagina 17
Bij Beekman begrijpen we dat u met uw winkel een hogere omzet en beter rendement wilt realiseren. Uw klanten willen eenvoudig kunnen vinden wat ze zoeken, en willen het gevoel hebben dat ze professioneel en vriendelijk worden geholpen. Oplossingen voor winkels Beekman B.V. creëert en levert complete schappenplannen. Elk schap wordt ontwikkeld vanuit een marktvraag en wordt gemonitord op doorverkoop en noodzakelijke updates. U kunt deze schappen eenvoudig integreren in uw winkelconcept, wij maken hierbij gebruik van gedegen stellingmateriaal. Beekman Easyfiks shop-in-shop concept Met onze Easyfiks private label producten, bestaande uit verbruiksartikelen en accessoires voor huishoudelijke apparaten, van A-merken en de eigen Easyfiks lijn, en het Easyfiks shop-in-shop concept bieden wij allerhande oplossingen voor onderhoud, besparen, vervangen en aansluiten van huishoudelijke apparatuur. Het uitgangspunt hierbij is: wel zo makkelijk. Makkelijk om de juiste producten te vinden, makkelijk te integreren in uw winkel en makkelijk te actualiseren. Het Easyfiks shop-in-shop concept creëert een unieke toevoeging op uw totaalaanbod en is een verlengstuk van uw serviceniveau en reparatiediensten. Door de zichtbaarheid van deze artikelen stimuleert u impulsaankopen wat kan leiden tot een hogere omzet. Het Easyfiks shop-in-shop concept wordt speciaal voor uw winkel op maat ontworpen, om te benadrukken waar u in uitblinkt. Het doel is hierbij altijd om een inrichting te creëren die aansluit bij de uitstraling van uw winkel en die zorgt voor een positieve omzetbijdrage. Zo denken wij mee over het optimale assortiment en zorgen onze visual merchandisers voor een nette inrichting én voor het onderhoud van uw schappen. Zo heeft u altijd een upto-date assortiment in uw winkel hangen. Extra services Wij zorgen voor snelle levering, de beste productpresentaties en minder administratie. Zo bieden wij o.a. een koppeling met het verkoop marketingsysteem VMSII (integratie met het kassasysteem), unieke labels, volop productinformatie, automatische schapupdates en mobiel scannen. Het Easyfiks shop-in-shop concept: Doordachte presentatie voor optimaal rendement per vierkante meter Op maat ontworpen, speciaal voor uw winkel Basisconcept; uit te breiden met extra schappenplannen Meer accessoire verkoop Overzichtelijke presentatie voor de consument; self service principe Ontdek het Easyfiks concept Een unieke toevoeging voor een totaalaanbod “Beekman B.V. doet bijna alles in huis en dat maakt ons uniek” Pagina 18
Een verlengstuk van uw service en diensten Doordachte presentatie; optimaal rendement per vierkante meter Compleet shop-in-shop concept; op maat voor u ontworpen Meer accessoireverkoop Pagina 19
Pagina 20
Onze afdelingen Van klantenservice tot logistiek, onze medewerkers staan voor u klaar! Pagina 21
Klantenservice Persoonlijk contact voor een snelle oplossing Onze klantenservice biedt optimale service en ondersteuning. Een groot team staat dagelijks klaar om onze klanten te helpen bij het vinden van de juiste producten. De klantenservice is bereikbaar via de telefoon, mail, chat en WhatsApp. We denken met onze klanten mee, geven advies en zoeken het juiste onderdeel. Hierbij zijn we constant bezig met het verbeteren van de customer journey. Denk bijvoorbeeld aan het verbeteren van het bestelproces of contactmomenten met onze klanten. Pagina 22
Logistiek Vóór 18.00 uur besteld, dezelfde dag verzonden Een goed werkend logistiek proces is een vereiste om elke dag de talloze goederen die wij ontvangen te verwerken, verpakken, op te slaan en naar onze klanten te verzenden. Wij maken hierbij gebruik van het geavanceerde AutoStore systeem. Dit compacte, efficiënte en ergonomische systeem is volledig gerobotiseerd met energiezuinige robots. Iedere robot verbruikt slechts 0,1 kW energie per uur. Reeds 90 procent van alle artikelen wordt in het AutoStore systeem opgeslagen. De producten zijn ook weer eenvoudig en snel uit het AutoStore systeem te verzamelen, waarna deze verzendklaar worden gemaakt. Pagina 23
Automatisering Altijd snelle en efficiënte oplossingen Onze afdeling automatisering werkt als team nauw samen om alle systemen operationeel te houden. Daarnaast bouwen wij onze eigen applicaties en website, die ook door ons wordt gehost. Er zijn veel processen geautomatiseerd, dit kan ook niet anders met de vele leveranciers, merken en klanten die daarvan afhankelijk zijn. Wij kunnen meer dan 10 miljoen onderdelen leveren, we hebben technische tekeningen van heel veel apparaten en klanten kunnen meestal rechtstreeks zelfstandig bij ons bestellen. Dit alles is mogelijk door de hoeveelheid beschikbare data en de modernste technologieën die wij keer op keer blijven inzetten. Pagina 24
Inkoop Voor een volledig assortiment Onze afdeling inkoop is dagelijks bezig met het aanvullen en verbeteren van het assortiment. Wij houden continu de nieuwe trends en spelers op de markt in de gaten. Merken we dat specifieke merken in populariteit toenemen? Dan passen wij ons assortiment hier direct op aan. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten altijd bij ons terechtkunnen voor nagenoeg alle onderdelen van alle merken. Wanneer een artikel wordt toegevoegd aan ons assortiment stellen wij zoveel mogelijk informatie beschikbaar. Denk hierbij aan afmetingen, kleuren en materialen. Tevens werken we zoveel mogelijk met 360- gradenfoto’s, zo brengen we de artikelen zo goed mogelijk in beeld. Is een artikel niet op voorraad bij Beekman? Dan doen wij navraag bij de leveranciers om zo het juiste onderdeel of accessoire te vinden en te bestellen. Pagina 25
Winkelinrichting Passende oplossingen voor iedere winkel U wilt in uw winkel een hogere omzet en een beter rendement realiseren. Daarnaast wilt u dat uw klanten eenvoudig kunnen vinden wat ze zoeken en dat ze het gevoel hebben dat ze professioneel en vriendelijk worden geholpen. Een goed doordacht schappenplan kan benadrukken waar u in uitblinkt. Bij Beekman B.V. ontwikkelen wij elk schap vanuit een marktvraag en monitoren we elk individueel schap op doorverkoop en de noodzakelijke updates. Onze winkelinrichters zorgen voor een ontwerp op maat, goede implementatie en onderhoud van de schappen. Vertegenwoordigers Onze vertegenwoordigers zijn dagelijks op pad om onze klanten te bezoeken en te informeren over de diensten en acties van Beekman B.V. Pagina 26
Administratie Optimale financiële controle voor succesvolle bedrijfsresultaten De financiële afdeling van Beekman is dagelijks bezig met het verwerken en controleren van diverse financiële transacties. Zo worden inkoopfacturen en bankafschriften verwerkt, verzorgen wij het debiteur- en crediteurenbeheer en doen wij de salarisadministratie in eigen beheer. Daarnaast verzorgen wij de diverse belastingaangiftes, stellen we maandrapportages op en controleren deze, en werken we samen met externe accountants en fiscale adviseurs. Cijfers ten opzichte van andere perioden worden geanalyseerd en fiscale wetgeving wordt doorgevoerd in onze administraties. Kortom, de financiële afdeling speelt een cruciale rol in het beheer van de financiën van Beekman en helpt bij het nemen van strategische beslissingen die van invloed zijn op de toekomstige groei en stabiliteit van ons bedrijf. Pagina 27
Fotografie Altijd de juiste foto bij het product Elke dag komen er bij Beekman nieuwe artikelen binnen. Wij voegen de juiste informatie toe in ons systeem, waarna foto’s van de producten worden gemaakt. Dit gebeurt intern, zo kunnen wij altijd de hoogste kwaliteit leveren. Voor de ‘hoofdfoto’ wordt de voorkant van het artikel zo duidelijk en herkenbaar mogelijk op de foto gezet, waarbij soortgelijke artikelen zoveel mogelijk op dezelfde manier worden gefotografeerd. Voor de overige foto’s wordt per artikel bekeken wat de meest belangrijke aspecten zijn. Bij veel producten zijn wel zes verschillende foto’s beschikbaar. Onze 360 gradenfoto’s bieden de mogelijkheid een onderdeel van alle kanten te bekijken. Met één klik zoomt u in voor alle details. Ook proberen we het altijd te laten zien wanneer er beweging in een bepaald product zit, zodat er geen twijfel kan bestaan over de werking. Een goede foto bij een artikel zorgt dat u eenvoudig het juiste onderdeel kunt vinden en zo uw klant goed kunt informeren. Pagina 28
Marketing Nuttige en waardevolle informatie Onze afdeling marketing & communicatie biedt op het juiste moment informatie over de producten en diensten van Beekman B.V. U kunt hierbij onder andere denken aan informatie op onze website of een mailing over nieuwe artikelen in het assortiment. Wij leveren ondersteuning op alle gebieden van al onze producten en diensten. Wij doen bijna alles in huis en dat maakt ons uniek. Zo ontwerpen we zelf de verpakkingen van onze eigen Easyfiks lijn en behoort ook het ontwerpen van uitingen voor de shop-in-shop formule Easyfiks tot de taken van de afdeling marketing & communicatie. Pagina 29
Beekman B.V., altijd in beweging Samen kunnen we mooie dingen realiseren! De markt is altijd in beweging. Wij springen hierop in door ons elke dag weer de vraag te stellen: ”wat is de volgende stap, en hoe kunnen we onze klanten en relaties nog meer van dienst zijn?” Zo houden wij de trends en nieuwe spelers op de markt in de gaten, optimaliseren wij de customer journey door te luisteren naar de wensen van onze klanten en voeren we constant innovaties door op het gebied van automatisering. Ook op het gebied van verpakken wordt er vernieuwd. Wij stemmen het verpakkingstraject af op de huidige, duurzame behoefte. Dit doen we door de afhankelijkheid van niethernieuwbare hulpbronnen te verminderen. Zo proberen we waar mogelijk de verschuiving te maken van plastic naar papier bij het opvullen van zendingen, en wordt opvulmateriaal zoveel mogelijk hergebruikt. Ook worden artikelen geregeld in de originele verpakking naar de klant verzonden, dit scheelt weer een extra doos en dus materiaal en kosten. Op naar de toekomst Bij Beekman zijn we klaar voor de toekomst. Wij blijven de ontwikkelingen in de branche op de voet volgen en implementeren steeds weer nieuwe functies en oplossingen in ons bedrijfsproces. We zetten in op flexibiliteit en gaan mee met de veranderingen die soms in hoog tempo op ons afkomen. Dit doen we om er altijd het beste uit te halen voor onze klanten en leveranciers. Samen kunnen we mooie dingen realiseren! Tot ziens bij Beekman B.V. Pagina 30
Pagina 31
. Weegschaalstraat 15 7324 BE Apeldoorn The Netherlands T +31 (0)55 538 11 00 E verkoop@beekman.nl I www.beekman.nl Onderdeel van Beekman B.V. Kijk binnen bij Beekman Meer informatie over onze service en diensten? Onze medewerkers staan voor u klaar
RkJQdWJsaXNoZXIy MzM4OTMy