Nederlandse e-shopper in top 5 van Europa

16-06-2016

Het CBS komt vandaag met een drietrapsraket rond het (online) shopgedrag van de Nederlander. Vorig jaar kocht 71% van de Nederlanders iets online, waarmee Nederland in de e-shopper-top 5 van de Europese Unie blijkt te staan. Het gaat dan vaak wel om niet heel exorbitante bedragen, tussen de €100 tot €500. Het aantal Nederlanders dat iets op internet bestelde is de afgelopen 10 jaar meer dan verdubbeld.

Het merendeel van de producten wordt gekocht in eigen land, omdat sommige webwinkels geen buitenlandse kopers accepteren, er problemen met bezorging kunnen zijn en er vaak geen vertrouwen is in een buitenlandse webwinkel. Daarnaast is het aantal webwinkels in Nederland de laatste jaren flink toegenomen: van 15.000 in 2010 tot ruim 32.000 in 2015, waarmee de noodzaak om over de grens te shoppen ontbreekt. En dat brengt ons bij het volgende onderzoek van het CBS. Want ook in de detailhandel zit de online verkoop in de lift. In 2010 verkocht 24% van deze bedrijven in online en vijf jaar later is dit 42%.

Overigens wordt er in de toeristenbranche het meest online zaken gedaan. In 2015 verkochten meer dan de helft van deze bedrijven hun diensten online. Bij alle andere branches werden die diensten (verkocht aan consumenten, andere bedrijven of de overheid) voor minder dan de helft op het internet verhandeld. Maar welke producten binnen de detailhandel kopen mensen steeds vaker online en minder vaak in een fysieke winkel? Die vraag beantwoordt onderzoek 3: het aantal online verkopen van consumentenelektronica neemt sterk toe, terwijl ook het aantal bedrijven stijgt dat elektronica vooral online verkoopt. In het eerste kwartaal van 2016 werd ruim 34% meer omgezet via online verkoop dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Hoewel er eind vorig jaar en begin dit jaar een aantal grote ketens failliet ging, speelt de terugval in de offline omzet al langer.

Over 2015 daalde de winkelverkoop met 2,5% terwijl de online met ruim 21% toenam. Het online omzetaandeel is van 2012 (13%) naar 2014 (24%) dan ook bijna verdubbeld. De opmars van online is niet te stuiten, maar of de winkelstraten daar van leeglopen is de vraag. Veel webwinkels zijn eenmansbedrijfjes die vaker worden opgericht maar ook vaker worden opgeheven dan offline winkels. Gedurende het eerste kwartaal van 2012 tot en met het eerste kwartaal van 2016 zijn er bijna tweeënhalf keer zoveel bedrijven opgericht en ruim anderhalf keer zoveel bedrijven opgeheven als bij de winkels in consumentenelektronica. Het CBS noemt dat een 'hoge mate van dynamiek'. Er is dus een zekere verzadiging waarneembaar in de online markt en in Amerika gaan online bedrijven pur sang als Amazon juist weer met stenen in de weer. Ook in Nederland gaan Neckermann en CoolBlue investeren in fysieke winkels. Waarom? Het zal u niet verrassen: dat is goed voor de online verkoop.

Bron: http://bit.ly/1txNjjj



< Terug